Czym jest grywalizacja w firmie?

Prowadzisz własną firmę, w której zatrudniasz wielu pracowników? A może poszukujesz pracy i zastanawiasz się nad wybraniem większej korporacji? Niezależnie od sytuacji bardzo możliwe, że spotkasz się na swojej drodze zawodowej z pojęciem grywalizacji w pracy. Przekonaj się zatem czym ona jest oraz jak stosuje się ją w firmach!

Co to jest grywalizacja?

Grywalizacja, inaczej nazywana gamifikacją, to przeniesienie rozwiązań spotykanych w grach do środowiska pracy. Jest to wyjątkowy sposób motywowania pracowników, gdyż, podobnie jak w grze, rywalizują oni ze sobą lub wykonują zadania, za które otrzymują nagrody. Ten sposób motywowania pracowników najczęściej spotykany jest w przypadku zawodów, w ramach których wykonuje się wiele monotonnych, powtarzalnych czynności, dzięki czemu osoby je wykonujące nie tracą chęci, nie nużą się i z dużą dozą zaangażowania wykonują swoje obowiązki. Dzieje się tak dlatego, że każdy człowiek posiada naturalną skłonność do rywalizowania z innymi oraz wykonywania ciekawych zadań.

Jak wygląda grywalizacja w praktyce?

Takie wprowadzenie grywalizacji do środowiska firmy, aby w jak najlepszy sposób spełniała swoje zadanie jest trudnym przedsięwzięciem. Jednak już po niedługim czasie można zobaczyć wynikające z niej korzyści. Na początek warto podzielić zadania wszystkich pracowników w firmie na kategorie, np. szkolenia czy jakość. Za wykonanie każdego takiego zadania pracownik może otrzymać odznakę, badge lub wszelkiego innego rodzaju oznaczenie wypełnienia zadania. Ważne jest również, aby wprowadzając do firmy grywalizację udostępnić pracownik ranking, dzięki czemu będą oni mogli kontrolować swoje postępy w tej „grze”. Warto również pamiętać, aby rozważyć ranking, do którego wszystkich danych będzie miało dostęp wyłącznie kierownictwo, a poszczególni pracownicy nie będą widzieli np. kto jest na pierwszych miejscu, a kto na ostatnim, gdyż mogłoby to doprowadzić do niezdrowej rywalizacji. Celem wprowadzenia gamifikacji w firmie nie powinno być rozdzielenie oraz wprowadzenie zazdrości wśród pracowników, wręcz przeciwnie. Wśród zadań dobrze byłoby, gdyby znalazły się takie, do których konieczna jest współpraca oraz współdziałanie między pracownikami, dzięki czemu ich więzi zostaną wzmocnione.

Zalety gamifikacji w firmie

Nie da się zaprzeczyć, że wdrożenie grywalizacji daje każdej firmie wiele korzyści. Wśród nich wyróżnić można zwiększenie zaangażowania – dzięki temu pracownicy mogą pracować wydajniej i przynosić firmie jeszcze większe zyski. Dodatkowo nie przeżyją oni wypalenia zawodowego, dzięki czemu nie będą chcieli zmieniać miejsca pracy, uchylać się od obowiązków lub przechodzić na urlopy. Nie należy zapominać również o relacjach, które zostaną zbudowane dzięki grywalizacji – taka nowa forma działania będzie bez wątpienia wpływać na chęć dzielenia się na jej temat opiniami, dzięki czemu pracownicy będą mogli stworzyć zgraną i zawsze chętną do działania drużynę, na której zawsze będzie można polegać. Grywalizacja to doskonałe rozwiązanie dla każdej firmy!

Polecane

Dodaj komentarz