Ze względu na postępujący kryzys klimatyczny wprowadzanie zrównoważonych rozwiązań do swojej firmy dawno przestało mieć miano chwilowej mody, a stało się koniecznością. O ile duże przedsiębiorstwa dysponują większymi budżetami, które mogą zainwestować w ekologiczne rozwiązania, to małe często napotykają barierę finansową, która na to nie pozwala. Jakie proste kroki można podjąć, aby prowadzić bardziej zrównoważoną działalność bez wyrzeczeń?
Efekt motyla, czyli jak małymi zmianami osiągnąć znaczące rezultaty?
Zarządzanie własną firmą nie należy do najłatwiejszych zadań, dlatego dążenie do neutralności klimatycznej często spada na dalszy plan. A co gdyby nie trzeba było wprowadzać radykalnych zmian, żeby ograniczyć negatywny wpływ biznesu na środowisko? To możliwe, szczególnie w przypadku małych działalności gospodarczych. Co więcej, można to osiągnąć bez większego wysiłku oraz z korzyścią dla portfela.
Oto kilka drobnych gestów, za które Matka Ziemia będzie Ci wdzięczna.
1. Opakowanie szyte na miarę
Czy zdarzyło Ci się kiedyś zamówić przez Internet niewielki przedmiot i otrzymać go w ogromnym pudełku pełnym styropianu lub folii bąbelkowej? Ta pozornie nieszkodliwa praktyka niesie za sobą więcej szkody niż można by się było spodziewać. Oznacza nie tylko transport powietrza, ale także odpadów, ponieważ wypełniacze wraz pudełkiem zazwyczaj trafiają od razu do śmietnika. Optymalizacja opakowań i dopasowanie ich do gabarytów przesyłki oznacza nie tylko większą ilość towaru w transporcie, ale także mniejszy ślad węglowy.
Nie bez znaczenia pozostaje także materiał opakowania. Wybieraj papier i tekturę z recyklingu. Stosuj wypełniacze z materiałów naturalnych np. wełny drzewnej czy kukurydzy (tzw. skropak) lub wykorzystaj stare gazety. Jeśli Twój produkt potrzebuje opakowania plastikowego to wybierz tworzywo powstałe z recyklingu (RPET). Według ONZ aż 39,9% produkowanych plastików to opakowania – teraz masz na to wpływ.
2. Ekologiczny druk czarno na białym
Jest sercem przedsiębiorstwa, a jej awaria niekiedy przyprawia o siwe włosy. Bez drukarki w firmie ani rusz! Biznes kocha biurokrację, co mija się z ekologia ze względu na ogromne zużycie papieru. Pierwszą zmianą, którą możesz wprowadzić natychmiast, jest ustawienie domyślnej opcji druku dwustronnego w drukarce, co już na starcie pozwoli zaoszczędzić znaczną liczbę kartek. Pamiętaj też, żeby na kolejnych zakupach wybrać ryzę papieru z recyklingu.
Można także postarać się ograniczyć drukowanie do minimum. Wystawiaj klientom tylko elektroniczne faktury wysyłane na maila, a jeśli wydajesz katalog produktowy, to postaw na wersję online. Zastanów się także nad wprowadzeniem elektronicznego obiegu dokumentów, co przeniesie biurokrację na ekran monitora, lecz będzie wymagało nieco większego wkładu finansowego.
3. Inteligentne zarządzanie energią
Niepozorne biura, również te domowe, zużywają mnóstwo energii elektrycznej. Można temu zapobiec stosując się do kilku banalnych zasad. Z pewnością wiesz, że trzeba zgasić światło po wyjściu z pomieszczenia, wymienić żarówki na LEDowe i wyłączać urządzenia elektryczne z trybu czuwania po skończonej pracy, ale czy na pewno się do tego stosujesz?
Proste rozwiązania niekiedy są najskuteczniejsze. Być może ciężko w to uwierzyć, ale niektóre urządzenia zużywają więcej energii w stanie czuwania niż podczas rzeczywistej pracy. Tak jest w przypadku drukarek, które w trybie stand-by konsumują średnio 93% pobieranego przez nie prądu. Żeby temu zapobiec należałoby je wyłączyć po każdym użyciu. Masz drukarkę w biurze, prawda?
4. Skończ z laniem wody
I zacznij nią dobrze gospodarować, a pierwszym krokiem powinna być naprawa cieknących kranów i spłuczek toaletowych. Szacuje się, że rocznie może się przez to marnować od 800 do 5 tysięcy litrów wody!
Po drugie odzyskuj – podlewaj rośliny doniczkowe z głową. Coraz bardziej popularnym rozwiązaniem jest zbieranie deszczówki, czyli wody opadowej. To rozwiązanie zyskuje popularność w branży hotelarskie. W swoich planach umieścił to m.in. zespół domków modułowych Balance Park. W przypadku budynków wolnostojących warto starać się o dofinansowanie instalacji zbierającej wodę, a mając siedzibę w bloku, można zgromadzić wodę w dowolnych pojemnikach rozstawiając je na balkonie.
5. Doceń swoich klientów za proekologiczne działania
Nie ma nic lepszego od szczerego zaangażowania w obsługę klienta. Na tym poziomie można wchodzić z nim w interakcje, nawiązywać relacje, budować zaufanie do marki, a nawet… edukować! Twoja marka, jako niezależny byt na rynku, ma swój własny głos i może go wykorzystać w słusznej sprawie. Pokazuj dobry przykład, zachęcaj do działania i nagradzaj. Zaoferuj zniżkę na Twoją kawę za przyniesienie własnego kubka lub zniżkę na inny produkt za przyniesienie własnego opakowania. Sprawdź, co możesz zaoferować, żeby nie ponieść strat i wprowadź to w życie. Taką formą aktywizacji nie tylko efektywnie nauczysz klientów dbania o środowisko, ale także zdobędziesz ich uznanie.